Cand cumperi online, anumite informații trebuie să-ți fie aduse obligatoriu la cunoștință. Altfel, riști să pierzi din vedere anumite drepturi care-ți aparțin, potrivit legislației în vigoare. În plus, aceste informații esențiale îți pot oferi mai multă încredere în comerciantul respectiv. Pentru că tot tocmai am intrat în luna cu superofertele de Black Friday, ne-am gândit să-ți spunem care sunt drepturile tale în calitate de consumator.
Atunci când faci cumpărături online, pentru a beneficia de anumite drepturi pe care ți le recunoaște legea, e important să știi că vânzătorii sunt obligați să prezinte pe propriul site anumite informații esențiale. În plus, verificarea informațiilor publicate pe site este și o modalitate prin care te poți asigura de seriozitatea firmei de la care vrei să cumperi.
Aceste obligații ale firmelor se regăsesc în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii. În principal, informațiile pe care un vânzător online trebuie să le prezinte pe site-ul său sunt următoarele:
– datele de identificare – denumirea comercială, adresa poștală, numărul de telefon și e-mailul (pentru a putea fi contactat ușor și pentru a primi eventualele reclamații);
– caracteristicile principale ale produselor și serviciilor, iar în cazul în care se comercializează conținut digital, precum jocuri, cărți, muzică sau software, trebuie să se arate modul în care poate fi folosit acesta (de exemplu, cu ce sistem de operare este compatibil un joc sau eventualele restricții tehnice);
– preţul total al produselor, cu toate taxele incluse (adică și taxa pe valoarea adăugată), prețul de livrare și costurile suplimentare de transport; dacă nu există informații privind costurile suplimentare, cumpărătorul nu poate fi obligat să le plătească;
– perioada de valabilitate a ofertei, dacă este cazul, dar și modalitatea de plată și de livrare;
– mențiuni privind existența garanției legale obligatorii de minimum doi ani, dar și agaranției comerciale, dacă este cazul;
– politica de soluționare a reclamațiilor;
– condițiile în care poți exercita dreptul de retragere (inclusiv formularul de retragere), adică modalitatea prin care poți returna produsele cumpărate, precum și produsele cărora nu li se aplică acest drept; dacă nu există aceste mențiuni, perioada de returnare se prelungește, după cele 14 zile inițiale, cu 12 luni;
– posibilitatea de a opta pentru a-ți fi preluate datele personale ı̂n vederea furnizării de informații promoționale.
Informațiile amintite trebuie afișate într-un mod clar și inteligibil și trebuie să se regăsească în limba română, într-o formă accesibilă, tocmai pentru a fi ușor de înțeles. Dacă vânzătorul nu asigură afișarea acestor informații pe site sau, chiar dacă le afișează, modalitatea de prezentare nu este clară și inteligibilă sau nu este accesibilă, poate primi amendă între 2.000 și 5.000 de lei, potrivit actului normativ menționat.
Dacă nu găsești pe site aceste mențiuni obligatorii (și în condițiile pe care le-am enumerat mai sus), comerciantul este cel care trebuie să dovedească prezența lor pe site. Cu toate acestea, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) îți recomandă să salvezi și să tipărești chiar tu comanda pe care ai făcut-o, dar și clauzele și condițiile ce apar pe site la momentul cumpărării.
Important! Este indicat să îți procuri chiar tu dovezi care să sprijine afirmațiile pe care le faci contra vânzătorului, într-o eventuală dispută, ori pe care să le furnizezi la ANPC atunci când formulezi o sesizare. În cazul în care întâmpini probleme, poți face oreclamație la comisariatele judeţene pentru protecţia consumatorilor, dar ANPC recomandă să discuți mai întâi cu vânzătorul care a comercializat produsul, pentru a încerca o rezolvare amiabilă a problemei.